sgpv tldm kd perak
Kapal 'KD PERAK' TLDM

DOMINASI STEALTH

Sejajar dengan perkembangan teknologi, stratergi dan konsep peperangan moden juga turut perlu diubah bagi menyelaraskan keperluan dan keadaan pengoperasian semasa, supaya objektif pertahanan dapat mencapai kejayaan serta kemusnahan aset dapat diminimakan.

Perkembangan teknologi maklumat juga membawa kepada perlunya reka bentuk kapal-kapal perang moden yang seimbang dengan kemajuan teknologi persenjataan, tak hairanlah kini telah mula ada rekabentuk kapal perang baru dilaksanakan bagi mencakupi keperluan pertahanan semasa, penerapan ciri-ciri halimunan mula dikaji dan diadaptasikan dalam pembangunan rekabentuk kapal perang moden masa kini.

MEKO100 - Kapal  TLDM  'KD KEDAH'

Kita telahpun memperolehi teknologi pembuatan kapal perang 'bercirikan halimunan' dan negara telah berjaya membina kelompok kapal perang TLDM  dari jenis MEKO 100, sebanyak 6 kapal telah berjaya dibina.

Konsep operasi kapal 'LCS' kini mula dikaji oleh TLDM dimana beberapa ciri pengopersiannya  dilihat bersesuaian dengan keperluan operasi TLDM, maka cadangan bagi mengadaptasikan teknologi ini mula dikaji dan konsep rekabentuk kapal perang buatan DCNS iaitu dari jenis 'GOWIND' antara yang dikaji, sekiranya idea ini dapat dilaksanakan, maka di masa hadapan kita tidak perlu lagi membeli kapal-kapal perang dari luar negara.

Berikut adalah petikan dari artikel Tony Pua dalam blog beliau, buka mata anda dan baca

FAKTA 1
The obvious question then, is whether the Government is procuring the construction of OPVs nearer the Irish Roisin class or closer to the US LCS?
Rujuk perenggan ayat dari suratkhabar 'UtusanMalaysia' , ayat yang begitu mudah untuk difahami, iaitu:

'rekabentuk sebuah kapal perang dengan bercirikan teknologi halimunan, seperti kapal frigate Singapura'.
Adakah dia terlalu naif, atau sahaja bertanyakan soalan bodoh? cuba fikirkan sejenak.

Adakah dia tahu apa yang beliau tulis, kalau dia baca petikan dari suratkhabar 'utusanmalaysia', dia sudah tentu tahu, bagaimana nak buat perbandingan, atau dia sememangnya kurang ilmu tentang kelengkapan tentera, tetapi bercakap seolah-olah dia pakar dalam bidang tersebut.
FAKTA ROJAK
The Irish Roisin class will cost US$34 million (RM103m), the Greek Super Vita US$108 million (RM329m), the German Type 130 US$188 million (RM572m) and the Israeli Saar V US$260 million (RM791m) each. The MoD’s price tag of RM1 billion per OPV is between 26% and 870% above the cost of the various international-class OPVs listed above. (tarikh tak ada, contoh kategori kapal tidak spesifik )

Fakta contoh yang dipaparkan berdasarkan angka dan jika digabungkan dengan ayat-ayat power seperti
'ketirisan' bazir wang', 'terlalu mahal dari negara lain' tanpa memperhalusi perbezaan spesifikasi - hanyalah untuk mengaburi mata demi memperkuatkan hujahnya dan akhirnya supaya semua detail spesifikasi kapal dapat di umumkan secara public.

FAKTA2:

And if we are indeed making an order for the best-in-class LCS type ships capable of fighting a full scale surface and submarine warfare, does Boustead even have the skills and technology to make these ships?

Semasa Singapura membina kapal-kapal projek delta mereka, adakah Singapura mampu membina sendiri kapal tersebu? kalau tak diperolehi daripada DCNS. Akhirnya Singapura berjaya menyiapkan kapal tersebut sebanyak 6 buah. Projek Delta Singapura adalah berasaskan design kapal perang 'La Fayette' Peranchis, dimana design  tersebut telah mengambil contoh design asas kapal stealth  La Fayette dalam membina kapal-kapal perang mereka.

Singapura dikatakan tidak mengadaptasi sepenuhnya konsep binaan stealth kapal tersebut, dimana jika diikutkan sepenuhnya, bahagian struktur binaan dalam kapal tersebut akan menggunakan sepenuhnya bahan-bahan struktur berkomposit, seperti kapal La Fayette Peranchis. 


Kesimpulannya:
Janganlah nak gagalkan usaha negara untuk memajukan industri pertahanan ke tahap 'boleh bina dan buat sendiri' dengan menggunakan ayat power 'ketirisan wang rakyat'. Sampai bila kita nak jadi negara pembeli peralatan pertahanan.Sampai bila?Sampai bila.

Harapan penulis semoga fakta-fakta bersifat rahsia pertahanan negara tak perlu dilayan dan diumum secara public...cukup cukuplah setakat VERA E  yang telah diketahui umum dan seantero dunia, bahawa kita memilikinya. Sesuatu yang tak sepatutnya diumumkan secara public.

2 Comments

  1. salam, ni la masalahnye kalau org melayu buta ikut telunjuk cina yang nak pecahkan sesama kita..

    SGPV adalah program kapal korvet atau light frigate.. sengaja dinamakan sebagai PV untuk mengelakkan perlumbaan senjata.. tgk weight displaced la.. dah la terang2 bagitau LCS-LITTORAL COMBATANT SHIP!! ade perkataan COMBATANT so kena la ade taring dia! bukan sekadar PV..

    come on la.. ni Hishamudin Rais punya site ke? kalau ya, alamatnya Universiti Malaya kena tukar silibus la bagi UP SIKIT PEMIKIRAN STUDENT MEREKA..

    aduhai.. stop hancurkan negara la.. aku pun tau gov corrupt but perangi mereka dengan otak bukan ikut jalan senang jadi pencacai yahudi and cina(singapore)..

    bodoh melayu skang!

    pasal kapal selam, ape kata para pembaca pegi kat military forum tanya pendapat para penganalisis ketenteraan? ni jangan bodoh2 jadi ISLAM SEKADAR NAMA yang bulat2 percaya provokasi gila.. U-206 ni 2nd hand la pakcik.. 35-year-old vessels!! setiap benda frame dia ade tarikh lupus.. terutamanya yang dissolve dalam solute yang masin!! aduhai..

    speed U-206, 17 knot walhal scorpene 20 knot.. U-206 takleh letak AIP.. and kita boleh!! huge different laaa.. test depth pula(which is antara paling penting dalam pemilihan subs) U-206 just 200m and kita 300m..

    ReplyDelete
  2. Itu la Anon,aku tak faham lah dengan Orang Melayu ni,apa yang bangsa lain cakap dia percaya bulat2,Kaum yang seugama dan sebangsa dia cakap dia kata konspirasi!Ilmu tak seberapa nak kritik orang lain dalam bab2 yang dia sendiri tak reti nak tapis mana betul mana salah.Aku dah follow bab Pertahanan/keselamatan negara sejak umur 8 tahun,tak lah pandai setakat manapun tapi adalah pengalaman analitikal mengenai kemajuan semasa.Nak komen pasal LCS ni aku rasa kau dah komen dengan betul, saja dinamakan sebegitu atas sebab2 hubungan luar.Apa2 sahaja dibuat oleh kerajaan yang dimpimpin oleh orang Melayu akan dihentam dengan teori rasuah dan ketidakcekapan,tak susah untuk melakukannya kerana ada cucu cicit mereka yang belot menyebabkan kejatuhan Melaka dulu ada bersama2 kita dan mereka ini sanggup bersekongkol dengan siapa pun untuk menjatuhan saudara sebangsa dan seugama mereka untuk kedudukan dan wang.

    ReplyDelete