NURI Terhempas dan Al Kisah Jimat Wang Rakyat

Helikopter NURI TUDM

Helikopter NURI TUDM, SIKORSKY S61A-4 sampai bila perlu tunggu penggantiannya- photo credit to:lamandihati

Terhempas lagikah, helikopter NURI milik TUDM, atau nama sebenarnya di dalam surat beranak ialah SIKORSKY S61A-4 buatan Amerika Syarikat keluaran syarikat SIKORSKY, dan mula diperolehi oleh TUDM lewat tahun 60an dahulu, jadi nak salahkan TUDM kah?....atau krew engineering, tak mungkin kot, sebab kualiti kerja mereka memang bagus...

Sememanganya yang patut dimarah ialah KEPADA MULUT-MULUT YANG SELALU SEBUT 'BAZIR WANG RAKYAT bila nak beli peralatan pertahanan' Jadinya berbalik pada bazir wang rakyat, kenelah kita jimat, selagi boleh pakai kita pakailah sampai terhempas semuanya nanti barulah kita fikir samada nak beli yang baru ataupun tidak, kalau dirasakan masih dalam kategori membazir...tak payahlah ada
helikopter baru.

Jadinya kita tengok pula scrap yang terhempas ni, boleh tak tolong cari mana-mana part yang masih boleh dipakai semula, boleh juga buat spare part pada lain-lain NURI YANG MASIH BERKHIDMAT, jimat lagi wang rakyat...betul tak?

gambar hiasan semata-mata
Berbalik pula pada jimat wang rakyat, nak diikutkan dah banyak juga NURI terhempas...cuba tengok-tengok sikit...mana-mana yang dah tak boleh digunakan semula tu ...eloklah kita jual timbang kati..cuba pergi tanya di kedai besi buruk...boleh jual ke tak...kalau boleh, baguslah, dapat sekilo RM60...atau RM70 duit juga ...boleh disimpan dalam tabung dikumpul-kumpulkan untuk beli helikopter baru nanti....jimat lagi wang rakyat.

Jadi bila ada belanjawan baru dan nampak 'wishlist TUDM' JUST CAKAP ,'nanti bazir wang rakyat' tangguh lagi dan tangguh lagi, dah RMK yang keberapa dah ni...akhirnya berbukit-bukitlah keperluan pertahanan  yang telah ditangguhkan-tangguhkan...jimat lagi wang rakyat betul tak dan akhirnya jadilah TUDM macam ni bila NEGARA menghadapi darurat....


gambar hiasan semata-mata

Jadi tanyalah seorang anak kecil kepada ayahnya..ayah kenapa askar tu tak terbang...maka jawab si ayah 'nak jimat  wang rakyat'.
'Ada orang mati ke ayah?....' , tanya si anak kecil lagi, setelah terbaca berita helikopter terhempas, jawab si ayah 'tak payah ambil tahu ..sebabnya bukan ada kena mengena dengan kita...lagipun ayah bukan tentera'.

Jawab si anak " ..oooo macam tu.

" Bengang, bila setiap kali pembelian peralatan pertahanan dijadikan bahan politik". Sedangkan pembangunan pertahanan negara dan peralatannya sememangnya telah dirancang sejak sekian lama dan terlalu banyak yang telah ditangguhkan.

Fikir-fkirkan ye dibawah ini:

"another way to think about military procurement, as a kind of insurance. let me give you an anology..

If u have a car do you insured it?
why do you insured it ? Are you sure that one day you will 
need it ?

If you are not sure, then why insured you car as you are just wasting your money for something that you are not sure of.."

LIMA 2011 UPDATES: 
Helikopter TUDM jenis EC725 Cougar yang pertama bakal diuji terbang, total 12 buah.

Helikopter NURI bakal diupgarde ke versi S-61T
('T' mungkin bermaksud mengikut standard versi TRITON) - apaajanews

Posted by maldefender on 8:56 PM. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry
lima2013

3 comments for "NURI Terhempas dan Al Kisah Jimat Wang Rakyat"

  1. entri yg menarik... ada betulnya jugak.. mungkin kita terlalu berjimat cermat sangat...

  2. Ini jadinya bila kita terlalu taksub dengan politik. Cuba bila sudah darurat. Kita akan menyalahkan kerajaan balik kerana aset tentera tidak cukup sedangkan kita sendiri yang menentang aset yang akan dibeli. Bak Kata Pepatah : " Sediakan payung sebelum hujan " " Jangan biarkan nasi menjadi bubur "

  3. i totally agree with author who writing this article.. nice entries

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...