TNI AU Super Tucano
TNI AU Super Tucano - bakal mengambil alih tugas pesawat Broncos OV-10 - photo embraer


São Paulo, August 6, 2012 - Syarikat   Embraer Defense and Security, hari ini telah menyampaikan empat pesawat udara ringan serangan dan latihan taktikal A-29 Super Tucano kepada Tentera Nasional Indonesia-Angkatan Udara (TNI-AU) pada majlis yang diadakan di fasiliti Embraer di Solita Peixoto, São Paulo, Brazil. Indonesia merupakan pengendali pertama Super Tucano di rantau Asia Pasifik.

Keempat-empat A-29 Super Tucano dari kumpulan awal lapan pesawat yang dibeli oleh TNI-AU pada tahun 2010. TNI-AU telah memesan kumpulan kedua lapan Super Tucanos adalah sebahagian daripada usaha pemodenan peralatan mereka, menjadikan jumlah pesanan kepada 16 pesawat.

"Kami amat berbangga bahawa pasukan Udara Indonesia  telah memilih A-29 Super Tucano sebagai pilihan utama dalam program pemodenan armada mereka," kata Luiz Carlos Aguiar, Presiden Embraer. "Super Tucano adalah pesawat yang matang, terbukti dan bersedia untuk pelbagai misi dengan lebih daripada 160 unit yang beroperasi di peringkat global."

Tucano Super telah dipilih oleh Angkatan Udara Indonesia (TNI-AU)  untuk menggantikan armada Broncos OV-10 sebagai sebahagian daripada proses pemodenan peralatan pertahanan mereka, dengan lebih daripada 157,000 jam penerbangan dan lebih dari 23.000 jam pertempuran dicapai, Super Tucano  menawarkan fleksibiliti untuk melaksanakan pelbagai misi termasuk serangan ringan, pengawasan, pemintasan udara-ke-udara dan melawan peperangan gerila.

Pesawat ini dilengkapi dengan sisem elektroknik terkini, serta peralatan optik, 'infra red' dan laser. serta boleh beroperasi pada landasan yang tidak berturap, selain dari bom, meriam dan roket, pesawat ini juga mampu membawa peluru berpandu jenis AIM-9_Sidewinder dan AGM-65 Maverick.

0 Comments